Exor Group

Opublikowano 15-08-2022 w Business, Controlling i finanse,

Skipmflacja, czyli inflacja niejedno ma imię

Termin inflacja na stałe zagościł w naszym słowniku i co do zasady wszyscy wiedzą, że oznacza on wzrost cen. Niekiedy ten wzrost cen może być zawoalowany marketingowo, np. płacimy tyle samo za opakowanie, ale w opakowaniu jest mniej produktu lub obniżeniu ulega jakość produktu. Pierwszy z tych przypadków to tzw. shirnflation, a drugie to tzw. skimpflation.

Słowo skimpflation to połączenie angielskich słów: skimp (żałować komuś czegoś, skąpić na czymś) i inflation (inflacja). Na polski termin ten bywa tłumaczony jako skimpflacja.

Skimpflacja to proces obniżania jakości oferowanego produktu lub usługi przy zachowaniu jednocześnie ceny tegoż produktu lub usługi. Klient finalnie co prawa płaci tyle samo, ale już nie za to samo, bo otrzymuje rzecz gorszej jakości. Mechanizmy skimpflacji mogą być zróżnicowane i są mocno powiązane z charakterem oferowanego produktu / usługi. Przykładowo:

  • wykorzystanie do wyrobów cukierniczych tłuszczu palmowego zamiast masła (=> gorsza jakość produktu);
  • wykorzystanie w procesie produkcji wędlin mięsa typu MOM (=> gorsza jakość produktu);
  • zmniejszenie udziału czystego mięsa w składzie wędliny (=> gorsza jakość produktu);
  • rezygnacja w barze sałatkowym z ekologicznych warzyw na rzecz warzyw kupowanych z upraw przemysłowych (=> gorsza jakość produktu);
  • zmniejszenie liczby okienek rejestracji w prywatnej przychodni (=> dłuższe kolejki w rejestracji);
  • zmniejszenie liczby stanowisk pracowników infolinii (=> trudniej się dodzwonić);
  • zmniejszenie liczby tradycyjnych placówek bankowych (=> trudniejszy dostęp do usług dla klientów „nieinternetowych”);
  • zastępowanie kas tradycyjnych kasami samoobsługowymi (=> klient wykonuje w ten sposób sam pracę kasjera);
  • skrócenie godzin pracy placówek, co pozwala na zmniejszenie zatrudnienia (=> klientowi trudniej dotrzeć do placówki w skróconych godzinach);
  • likwidacja obsługi typu „dyżur”, np. likwidacja placówek całodobowych (=> klientowi trudniej dotrzeć do placówki w skróconych godzinach).

Warto przyjrzeć się produktom i usługom, które nabywamy na co dzień. Przejawów skimpflacji jest ostatnio całkiem sporo i przybierają niekiedy naprawdę kreatywne formy.

 

Autor: dr Agnieszka Wójcik
Ekspert ds. controllingu i finansów
e-mail: a.wojcik[at]exorgroup.pl
tel: 504 724 416