Przedsiębiorcy często mają problemy z nieterminowymi wpływami za dostarczane przez nich towary i świadczone usługi. Wiążę się to nie tylko z utratą płynności finansowej, ale również z ponoszeniem kosztów związanych z odzyskiwaniem należnych im kwot.
Przedsiębiorcy mający problemy ze ściąganiem swoich wierzytelności ponoszą koszty związane z windykacją. Nie mam tu na myśli tylko kwot wynikających z usług podmiotów specjalizujących się w takich usługach, ale również wtedy, gdy przedsiębiorca sam czyni kroki w celu odzyskania swoich pieniędzy, ponosi koszty tych działań. Wysyłanie monitów i upomnień to nie tylko koszt przesyłki pocztowej, ale nawet wówczas gdy są one wysyłane drogą mailową wymagają zaangażowania pracowników których czas pracy jest przecież wynagradzany.
Wierzycielowi który pomimo spełnienia swojego świadczenia, nie otrzymał należnego mu wynagrodzenia, przysługuje rekompensata. Ustawa z dnia 8 marca 2013 r. o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom w transakcjach handlowych, przewiduje w art. 10 rekompensatę za koszty odzyskiwania należności.
Art. 10.
Autor: Grzegorz Kusyk
Ekspert ds. rachunkowości podatkowej
e-mail: g.kusyk[at]exorgroup.pl
tel: 508 750 614