Nabycie sprawdzające może być narzędziem skarbówki do wykrywania nieprawidłowości w zakresie ewidencjonowania sprzedaży na kasach rejestrujących. Istotny błąd legislacyjny może sprawić, że owo narzędzie nie będzie mogło spełnić swej roli.
Nieuczciwi sprzedawcy którzy nieewidencjonującą całej sprzedaży na kasach rejestrujących przyczyniają się do zaburzenia konkurencyjności danego rynku. Trudno bowiem konkurować uczciwemu sprzedawcy, jeśli jego zysk po opodatkowaniu będzie istnie niższy, tylko ze względu na jego uczciwość. Nie można tu nie zauważyć, że od momentu uzależnienia wysokości składki zdrowotnej od dochodu (w pewnym uproszczeniu), pokusa dla nieuczciwych podatników jest jeszcze wyższa.
Problem bynajmniej nie jest nowy, ale ustawodawca zdecydował się na wprowadzenie nowego rozwiązania mającego na celu walkę z tym zjawiskiem. Artykułem 20 ustawy z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 poz. 2105), w ustawie z dnia 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2021 r. poz. 422.), dodano m.in. rozdział 1b działu V, tj. art. 94k – 94x, które weszły w życie od 1 tycznia 2022r.
Artykuł 94k ustawy o KAS wskazuje, że celem nabycia sprawdzającego jest weryfikacja wywiązywania się przez sprawdzanego z obowiązków wynikających z przepisów prawa podatkowego, w zakresie: