Ustawy podatkowe zwykle nie nadążają nad zmieniającą się rzeczywistością. W tym roku zmiany w ustawie VAT wyszły naprzeciw możliwościom organizacji imprez kulturalnych w sposób wirtualny.
Dotychczasowe zasady określone w art. 28g ustawy o podatku od towarów i usług rozróżniały miejsce świadczenia usług ze względu na status nabywcy. Zaznaczyć jednak należy, że przepis ten jest pewnym odstępstwem od zasady ogólnej, która wskazuje, że miejscem świadczenia usługi dla podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej.
W brzmieniu obowiązujący do 2025 roku, miejscem świadczenia usług wstępu na imprezy kulturalne, artystyczne, sportowe, naukowe, edukacyjne, rozrywkowe lub podobne, takie jak targi i wystawy, oraz usług pomocniczych związanych z usługami wstępu na te imprezy, świadczonych na rzecz podatnika, jest miejsce, w którym te imprezy faktycznie się odbywają. Natomiast miejscem świadczenia usług w dziedzinie kultury, sztuki, sportu, nauki, edukacji, rozrywki oraz podobnych usług, takich jak targi i wystawy, oraz usług pomocniczych do tych usług, w tym świadczenia usług przez organizatorów usług w tych dziedzinach, świadczonych na rzecz podmiotów niebędących podatnikami, jest miejsce, w którym ta działalność faktycznie jest wykonywana.
Coraz częściej usługi te świadczone są w sposób wirtualny. Dlatego aby uniknąć zakłóceń konkurencji jak również przenoszenia miejsc w którym odbywa się transmitowane wydarzenie do krajów o niższych stawkach podatkowych konieczne były zmiany. Jak czytamy w uzasadnieniu do ustawy zmieniającej „Aby zapewnić większe dopasowanie do zasady opodatkowania usług w państwie członkowskim konsumpcji, konieczne jest, aby wymienione powyżej usługi, które są świadczone na rzecz podatnika, i obecność na wydarzeniach jest wirtualna, były opodatkowane wg zasady ogólnej, tj. w miejscu, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej.
W przypadku natomiast ww. usług świadczonych na rzecz konsumenta istotne jest, aby wymienione powyżej usługi podlegały opodatkowaniu w miejscu, w którym ten konsument ma siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu.”
Podsumowując:
W zakresie usług wirtualnego wstępu na wydarzenia kulturalne, artystyczne, sportowe, naukowe, edukacyjne, rozrywkowe lub podobnych, świadczonych na rzecz podatników zastosowanie znajdzie ogólna zasada wyrażona w art. 28b ustawy, tj. miejscem świadczenia tych usług będzie, co do zasady, miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej.
W zakresie usług związanych z działalnością kulturalną, artystyczną, sportową, naukową, edukacyjną, rozrywkową lub podobną, taką jak targi i wystawy oraz usług pomocniczych w tym świadczenia usług przez organizatorów takiej działalności, które będą transmitowane lub w inny sposób udostępniane wirtualnie, świadczonych na rzecz podmiotów niebędących podatnikami, właściwa będzie szczególna zasada, zgodnie z którą miejscem świadczenia tych usług będzie miejsce, w którym podmiot ten posiada siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu.
Zmiany zostały wprowadzone ustawą z dnia 8 listopada 2024 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2024 poz. 1721), art. 1 pkt 4.
Autor: Grzegorz Kusyk
Ekspert ds. rachunkowości podatkowej
e-mail: g.kusyk[at]exorgroup.pl
tel: 508 750 614