Czym jest biznes typu brick and mortar? Bo wcale wbrew nazwie nie chodzi o budowlankę czy produkcję materiałów budowlanych, a przynajmniej – nie tylko o te branże.
Angielskie słowa brick i mortar znaczą odpowiednio cegła i zaprawa. Mianem biznesu brick and mortar (czyli: cegła i zaprawa) nazywa się działalność gospodarczą związaną z wykorzystywaniem w toku tej działalności bazy lokalowej. Termin ten jest definiowany dwojako. W szerokim znaczeniu dotyczy wszystkich firm, które wykorzystują tradycyjne, stacjonarne kanały w swojej działalności (lokale handlowe, lokale usługowe, biura, budynki specjalne). W wąskim znaczeniu terminu tego używa się w odniesieniu do sieci handlowych realizujących sprzedaż stacjonarną, w odróżnieniu od podmiotów z segmentu e-commerce. Niekiedy też termin ten jest wykorzystywany jako retronim, w przypadku firm, które z różnych przyczyn przeszły drogę od działalności stacjonarnej do działalności e-commerce, czyli od brick and mortar do e-commerce. Z kolei przedsiębiorstwa, które wykorzystują jednocześnie kanały sprzedaży internetowej i stacjonarnej bywają określane jako brick and click (czyli: cegła i kliknięcie).
W literaturze można się spotkać jeszcze z dwoma wariantami terminu brick and mortar, a mianowicie bricks and mortar (cegły i zaprawa) oraz skrótową wersją B&M.
Biznes typu brick and mortar – jak pokazały już nam pandemiczne doświadczenia – będzie co raz częściej ustępował miejsca formule brick and click oraz e-commerce. Oczywiście nadal pozostanie szereg branż, gdzie bez odpowiedniej bazy lokalowej nie będzie można prowadzić działalności, np. mechanika samochodowa czy branża budowlana.
Autor: dr Agnieszka Wójcik
Ekspert ds. controllingu i finansów
e-mail: a.wojcik[at]exorgroup.pl
tel: 504 724 416