Exor Group

Opublikowano 25-08-2020 w Business,

Truskawkowe pokolenie i płatki śniegu

Termin truskawkowe pokolenie oraz płatki śniegu to określenia na współczesne pokolenie trzydziesto- i dwudziestolatków. To pierwsze jest terminem pochodzącym z Azji, a drugie – z USA.

Mianem truskawkowego pokolenia określa się na Tajwanie ludzi urodzonych po 1981 r., gdyż w obiegowej opinii łatwo ich zranić / „posiniaczyć” w sensie emocjonalnym tak, jak łatwo uszkodzić truskawkę w sensie fizycznym. Przedstawiciele tego pokolenia zostali często wychowani przez nadopiekuńczych rodziców, którzy stosowali bezstresowe wychowanie. W efekcie młodzi ludzie dorastali w łagodnych, cieplarnianych warunkach niczym truskawki hodowane w szklarni. Ponadto dorastali w czasach dobrobytu i łatwej dostępności dóbr konsumpcyjnych.

Należy zauważyć, że stosowanie wyłącznie kryterium daty urodzenia jako kryterium zaliczenia kogoś do przedstawicieli truskawkowego pokolenia może być bardzo krzywdzące. Pojawiają się głosy, że przydałyby się dodatkowe kryteria w tym zakresie. Przykładowo: Goody Feed Team proponuje katalog 8 cech przedstawicieli truskawkowego pokolenia:

  • Przekonanie, że zasługuje się na więcej niż w rzeczywistości,
  • Niechęć do wzięcia odpowiedzialności (jeśli coś poszło nie tak),
  • Nadmierna wrażliwość emocjonalna / psychiczna,
  • Posiadanie nierealistycznych oczekiwań,
  • Konieczność motywowania do pracy (innego niż prosta motywacja ekonomiczna),
  • Tendencja do szybkiego popadania w znudzenie, zwłaszcza rutynowymi, codziennymi czynnościami,
  • Posiadanie opinii na każdy temat i tendencja do wygłaszania tych opinii (niezależnie od tego, czy się ktoś na tym zna, czy nie),
  • Bycie na bieżąco z nowymi trendami i nowinkami.

Amerykańskim odpowiednikiem terminu truskawkowe pokolenie jest termin płatki śniegu / pokolenie płatków śniegu. Określenie to również dotyczy przedstawicieli młodego pokolenia, którzy zostali wychowani bezstresowo w cieplarnianych warunkach oraz dorastali w przekonaniu o własnej wyjątkowości (nie ma dwóch identycznych płatków śniegu). To jednak spowodowało, że młode pokolenie stało się delikatne właśnie niczym płatki śniegu.

Autor: dr Agnieszka Wójcik
Ekspert ds. controllingu i finansów
e-mail: a.wojcik[at]exorgroup.pl
tel: 504 724 416