W związku z sytuacją epidemiczną urzędy skarbowe przyjmują interesantów na innych zasadach niż te do których przywykliśmy.

W dobie koronoawirusa urzędy skarbowe przyjmują interesantów przez trzy dni w tygodniu. Przykładowo Pierwszy Urząd Skarbowy w Lublinie dla swoich podatników otwarty jest w poniedziałek w godzinach od 12:00 do 18:00, w środę od 9:00 do 15:00 oraz w piątek od 9:00 do 13:00. Takie godziny otwarcia mają też inne urzędy skarbowe. To znacznie mniej czasu na załatwienie spraw niż przed pandemią.

Warto dodać, że wiele spraw można załatwić nie wychodząc z domu czy z biura. Pomaga nam w tym system e-deklaracje, e-PUAP czy choćby Twój e-PIT. To wygodne narzędzia które usprawniają kontakt zarówno podatnikowi jak i urzędnikom. Nie jest on bez wad i niestety zdążają się problemy z wysyłką dokumentów. Często samo MF decyduje się na prace konserwacyjne i aktualizacyjne w najgorszym możliwym momencie, tj. tuż przed 25-tym dniem miesiąca. Problem z usługami elektronicznymi oferowanymi przez KAS jest taki, że aby z nich skorzystać trzeba mieć umiejętności w zakresie korzystania z komputerów na przynajmniej średnim poziomie. Większość z nas posiada takie umiejętności i bez większego problemu poradzi sobie z załatwieniem sprawy. Jest jednak spora grupa osób która nie potrafi tego zrobić, lub nie chce spróbować z obawy, że coś zrobi źle. Urzędy skarbowe wciąż budzą lęk wśród wielu podatników – zupełnie niesłusznie.

Odkąd urzędy ograniczyły godziny otwarcia, przed ich drzwiami stanęły niekiedy ogromne kolejki. Aż chciałoby się spytać  „za czym kolejka ta stoi?”, jednak dla samych zainteresowanych z pewnością nie jest to śmieszne. Najpierw stali w upale a teraz będą stać w jesiennym deszczu a może  zimowym mrozie. Urzędy wychodzą naprzeciw tym problemom uruchamiając usługę rejestracji wizyty. Obecnie system działa w wybranych urzędach w formie programu pilotażowego m.in. w Koninie, Lesznie, Pile, Wrześni, Poznaniu a także w urzędach w województwie podlaskim. Przed wizytą w swoim urzędzie warto sprawdzić na jego stronie internetowej czy konieczna jest wcześniejsza rezerwacja.

Rezerwacji najprościej można dokonać na stronach poszczególnych urzędów skarbowych, korzystając z zakładki „Jak załatwić sprawę w urzędzie”. Możliwa jest również rezerwacja telefoniczna a także w urzędzie w punkcie „Rezerwacja wizyty”.

Rezerwacja wizyty w urzędzie to rozwiązanie na czas pandemii, choć nie wykluczałbym, że zostanie ono z nami na dłużej. KAS z pewnością będzie analizować funkcjonowanie tego systemu i zweryfikuje jego zasadność. Oczywiście punkt widzenia zależy od miejsca siedzenia. Rozwiązania korzystne z punktu widzenia funkcjonowania urzędu nie koniecznie muszą być atrakcyjne dla większości podatników.

Warto korzystać z możliwości załatwiania spraw on-line. Jest to nie tylko wygodne ale i zapewnia sporą oszczędność czasu. Miejmy nadzieję, że coraz więcej spraw będzie można sprawnie załatwić tą drogą.

Autor: Grzegorz Kusyk
Ekspert ds. rachunkowości podatkowej
e-mail: g.kusyk[at]exorgroup.pl
tel: 508 750 614

Insert math as
Block
Inline
Additional settings
Formula color
Text color
#333333
Type math using LaTeX
Preview
\({}\)
Nothing to preview
Insert